نشست نقد و بررسی فیلمهای جشنواره فجر

اولین نشست نقد و بررسی فیلم های اکران شده در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در خوزستان با حضور منتقدان خوزستانی در بالکن سینما هلال اهواز برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این نشست علی اصغر شادروان، محسن مرادی جاوید، سیامک عباسپور و مجید رمضان پور به نقد فیلم های "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغرفرهادی،"ورود آقایان ممنوع" به کارگردانی رامبد جوان و "مرهم" به کارگردانی علیرضا داود نژاد پرداختند.

در این نشست محسن مرادی جاوید با اشاره به فیلم جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی را یک جامعه شناس توانمند دانست که در فیلمش توانسته همه چیز را به خوبی نشان دهد و فکر بیننده را درگیر کند.

این منتقد سینما با بیان اینکه فرهادی در فیلم خود به خوبی قواعد فیلمسازی را رعایت کرده، افزود: جدایی نادر از سیمین فیلم خوب و خوش ساخت اجتماعی، خانوادگی با مضامین اخلاقی، ارزشی و شرعی است.

وی بازی ها را فوق العاده خوب توصیف کرد و گفت: نقطه عطف فیلم در قضاوت است که شخصیت قاضی اقدام به صادر کردن حکم نمی کند بلکه به شکلی با پرسیدن سوالات متعدد با ذهن ما در مورد تصیم گیری بازی می کند.

سیامک عباسپور دیگر منتقد سینما نیز در این باره اظهار  داشت: قضاوت مسئله اصلی است که در بافت اصلی فیلم دیده می شود و اساسا این مسئله و نوع اطلاعات ما باعث می شود صحنه هایی از فیلم را که ندیدیم بپذیریم.

وی با بیان اینکه فیلم فرهادی فیلم خوبی است، افزود: توجه به طبقات جامعه یکی دیگر از مسائلی است که در فیلم جدایی نادر از سیمین بر آن تاکید شده و این مورد تا جایی نمود پیدا می کند که حتی برای به چالش کشیدن طبقه متوسط از طبقه پائین تر هم استفاده می کند.

این منتقد سینما همچنین با اشاره به فیلم سینمایی ورود آقایان ممنوع ساخته رامبد جوان، گفت: به نظر می رسد تلاش این فیلم رفتن به شکلی از کمدی است که آن سوی مرزها به آن کمدی رمانتیک می گویند، که اساس آن تقابل شخصیت زن و مرد است و تمام بار کمدی این فیلم بر تناقض این دو است.

عباسپور با اذعان به اینکه شرایط جامعه ما امکان خلق چنین کمدی را به شکل مطلوب ندارد، گفت: چرا که این نوع کمدی مستلزم دیالوگهای خاصی است که در سینمای ما باب نیست

وی ادامه داد: رامبد جوان بر یکی از مکانیسم های خنده که اساس آن برتضاد است، توجه کرده و بازی غلو شده در فضاهای مختلف و در تقابل با شخصیت معلم موقعیت طنز را پدید آورده است.

این منتقد سینما فیلم رامبد جوان را فیلم خوبی دانست که دارای نقاط مثبت زیادی بود.

عباسپور همچنین در نقد فیلم سینمایی مرهم از علیرضا داود نژاد اظهار داشت: این فیلم دارای روایت ساده و صادقی بود و نکته مثبت آن در این بود که به دنبال روابط علت و معلولی نرفته بلکه فقط معلول را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه اتفاقات این فیلم منطقی و پشت سر هم می افتد، افزود: توجه به مسئله دخترانی که در این فضا قرار می گیرند، نکته مثبتی است که در چند سال اخیر کم رنگ تر دیده شده بود.

همچنین علی اصغر شادروان، منتقد سینما و تئاتر در این نشست  درباره فیلم جدایی نادر از سیمین گفت: در مجموع این فیلم دارای نقاط مثبت زیادی بوده و تماشاچی را دچار احساسات نمی کرد، بلکه وی را به تفکر وا می داشت.

وی فیلم مرهم را نسبت به دیگر فیلم های اکران شده، نسبتاً ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در این فیلم فقط معلول نشان داده شده در حالی که باید به بیننده چرایی داد که سردرگم نشود.

شادروان با تاکید بر اینکه در فیلم باید جاهایی به بیننده کد داد، افزود: یکی از وظایف سینما کالبد شکافی جامعه به دور از نسخه پیچی است.

وی درباره فیلم رامبد جوان گفت: این فیلم را نوعی کمدی موقعیت دیدم و اگرچه از کمدی های قدیم فاصله گرفته بود اما نمره بالایی به این اثر نمی دهم چرا که کارگردان در بعضی جاها بیش از حد غلو کرده است.

این منتقد سینما خاطر نشان کرد: توجه رامبد جوان بیشتر به خندیدن بود و کمتر تفکر ایجاد می کرد.

شادروان ادامه داد: در جاهایی از فیلم کارگردان نیش هایی به جامعه می زد اما در سینمای طنز باید برای ماندگاری پا را فراتر بگذاریم.

مجید رمضان پور دیگر منتقد این جشنواره به فیلمبرداری فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین اشاره کرد و گفت: بارزترین نکته در فیلمبرداری این فیلم نبود دوربین بود، به گونه ای که بیننده دوربین را نمی بیند.

وی افزود: نوع فیلمبرداری و رو دست بودن دوربین کاری متفاوت ارائه داد و بزرگترین اتفاق این فیلم نوع تصویربرداری بوده که دریچه ای عینی به رخدادهای فیلم است.

رمضان پور تاکید کرد: نکته بارز و احترام بر انگیز این فیلم نبود ژست بازی فیلمبرداری است.

منبع:سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد و اسلامی خوزستان

/ 2 نظر / 19 بازدید
سیدمهدی طاهری

"آن سوی مرزها به آن کمدی رمانتیک می گویند، " پناه بر خداف رویم به دیوار! بعد این سوی مرزها به آن چی می گویند؟