نگاهی به چند فیلم جشنواره فجر

نگاهی به چند فیلم جشنواره فجر

مدخل:

جشنواره فجر امسال بسان دو سال گذشته با اندکی تاخیر با محل اصلی برگزاری جشنواره در اهواز برگزار شد. بعد از دو سال برگزاری گویا هیچ تجربه ای کسب نشده.همان خامدستی های سال اول تکرار می شود.(مگر باید انتظار دیگری داشت؟سلفش 30ساله شد و ...)

تصور می کنم بخش عمده ای از شور و نشاط جشنواره به بحث و بررسی و گفتگوهایش مربوط می شود. اینجا اگر چه زمانی برای این کار برنامه ریزی شده بود، لیکن شکل برنامه ریزی انجام شده به هیچ وجه در شان اهوازی های عزیز نبود.

محل برگزاری جشنواره هم سینما هلال بود(مطابق سنوات گذشته). اما کیفیت بد آپارات، کیفیت بدی پرده نمایش و از همه مهمتر سیاست دو گانه برگزارکنندکان در دعموت از هنرمندان همشهریم با برخورد نا مناسب و دور از شان اداره کنندگان سینما در مجموع باعث دلخوری فراوان همشهریانم شد.البته هیچ آرزویی برای بهتر برگزار شده سال آینده ندارم چرا که ...

 در مجموع 14فیلم در اهواز به نمایش در آمد که من در مجموع 9 فیلم را دیدم.به غیر از فیلمهایی که چند خطی در موردش نوشته ام فیلمهای گشت ارشاد، چک، تلفن همراه آقای رییس جمهور و خوابم میاد را نیز دیدم. اما از آنجایی که در زمان برگزاری جشنواره مطلبی در مورد آنها ننوشتم و واقعن فیلمها شوری برای نوشتن در من برنینگیختند

نوشته های ذیل همان نوشته هایم در زمان برگزاری جشنواره است که روی استاتوسم در فیس بوک گذاشته بودم.که به همان شکل آنها را اینجا آورده ام.

1-فیلمهای جشنواره فجر(1)ضد گلوله: فیلم با تاثیر از دو فیلم لیلی با من است و اخراجی ها شکل گرفته و با خلق موقعیت متضاد شخصیت با محیطی که در آن قرار گرقته(جبهه) تا حدی به مقصود خود نایل می شود.(تماشاگر را می خنداند). اما موضوع اینجا است که بر خلاف سلفش(لیلی با من است) در حد تصویر موقعیت قهرمان باقی می ماند و نمی تواند موضوع را به جامعه بسط داده و عملا فاقد موضعی انتقادی است.در لیلی با من با خلق شخصیت مسئول گروه و ذکر ریاکاری این آدم دقیقا موقیعت متضاد قهرمان خود را به مباحث انتقادی از جامعه و آدمهای آن بسط می دهد....

2-فیلمهای جشنواره فجر:(2)-شور شیرین:نمونه بارز فیلمی گه با ندانم کاریهای خود(فرم ضعیف فیلم) ضد خو عمل می کند.واقعا تهیه کننده و کارگردان انتظار دارند مخاطبشان پس از تماشای فیلم شهید کاوه را دوست داشته باشند؟!!!!فیلم نمونه کامل ویران سازی یک قهرمان دوران جنگ(دفاع) است.اینجا نه قهرمان فیلم ، قهرمان است و نه ضد قهرمانش.به نظرم قهرمان فیلم شهید کاوه نیست!!!! قهرمان فیلم رضا رویگری است. عجیب نیست؟در واقعیت بیرونی شاید داشته باشیم انسانهایی با مختصات ضد قهرمان فیلم، اما تماشاگر امروز براساس دیدگاههای زمانه خود واقعیت دنیای فیلم را بنا می کند. ضد قهرمان فیلم برای مخاطب امروزی با هیچ یک از پارامترهای ضد قهرمانها نمی خواند .بنابراین فیلم شور شیرین فیلم خیلی بدی است.

3-فیلمهای جشنواره فجر(3):بوسیدن روی ماه: سه خصیصه فیلم:اول-فیلم زمانه خود است.تغییر مدیرهای این زمانه، ساختمانهایی که در حال تعمیرند.مدیران گذشته ای که به اسقاطی فرستاده شده اند و فرزاندانی که برای اعتراض به خیابنها می روند، همه و همه نشانه هایی از امروزند. جالب اینکه این اشارات هیچ خللی در درام اصلی ایجاد نمی کنند.دوم-فیلم با موضوع خاصش زمینه سانتی مانتال شدن را دارد.اما آگاهانه در این دام نمی افتد.از تصاویری که از خانواده شهدا می دهد تاگذشته این شهدا ، به این موضوع کمک می کند.سوم-با وجود تاکید بر وجه ملودراماتیک فیلم کنترل حس به خوبی صورت می گیرد.عدم همراهی مادر در ورود به سالن شهدا در همین راستا است.

4-فیلمهای جشنواره فجر(4):من و زیبا: وقتی نام پرویز پرستویی و شهاب حسینی روی فیلمی است، انتظارت چیزی دیگری می شود.اما اینجا فیلم روی اعصاب می رود.مشخص نیست همدلی ادیان چرا می بایست اینقدر در پیرنگ، خامدستانه باشد؟ و یا چگونه می توانم پریشان حالی موسی را در کنار آرامشش در صحبتهای ضبط شده اش بر روی نوار قرار دهم؟کدام را باور کنم؟پایان عجیب با آن اجرای غریبش.شکل اجرای نوحه(پلی بک) تمامی حس و حال رئالیستی را ویران می کند.چند پایانه بودن:مرگ موسی، عمل قلب دخترک و وصال دو محبوب و ... حس و حال پایانی فیلم را نابود ساخته.پس از فیلم چه می ماند؟ فیلم  من و زیبا فیلم خیلی بدی است.

5-فیلمهای جشنواره فجر(5):نارنجی پوش: اصلا غافلگیر کننده نیست مهرجویی فیلمی به این بدی ساخته. از مهمان مامان به این سو همیشه همین انتظار را داشته ام. مگر خلافش ثابت شود.فیلم قرار است از پاکیزگی بیرونی به پالودگی درون برسد. همه بال بال زدنهای حامد در همین راستا است. اما نکته اینجا است: ما چه پالودگی درونی ار حامد می بینیم.آنچه می بینیم بیشتر شیفتگی او به رفت و روب است و خبری از فنگ شویی نیست. کارگردان در همان نماهای اول خود را در موقعیتی برتر قرار می دهد!آلودگی مال ما است.نصیحتمان می کند که آلوده نکنیم... این شرم آور است. اما خودش در فرم و تصاویر فیلم به هیچ پالودگی نمی رسد. دوربین روی دست، سر گیجه آور و نماهای خامدستانه ای که هیچ خبری از پالودگی در آنها نیست. واقعا در سکانس پاکسازی خانه توسط معلم ما نباید یک تصویر، لااقل یک نمای پالوده ببینیم؟ تنها نکته مثبت فیلم البته بازی بهداد است.او با شکل بازی خودانگیخته اش بخش قابل توجهی از ضعف های فیلمنامه را لاپوشانی می کند.

6-فیلمهای جشنواره فجر(6):ملکه:فیلم آگاهانه درام خود را به درون قهرمان اصلی خود می برد.و تردید نقطه ثقل این درام می شود. سکانس کلیدی برای درک این موضوع کشف اولیه دیدگاه است. قهرمان ابتدا هیجان زده گرا میدهد و انسانها روی زمین می ریزند. اما زمانی که تردید شروه می شود....
فیلم نمونه خوبی برای چشم پوشی هوشمندانه از داستانکهای آدمهای اطراف قهرمان فیلم است.
اما جنگ معرکه ای جبرگونه برای هر دو سو تصویر می... شود. و ادمهای درگیر این معرکه موقعیتی برابر دارند. فرمانده عراقی و فرمانده ایرانی هر دو در تنهایی یاد سربازان خود را تازه می کنند.
اجرای فیلمبرداری به خصوص نقاط دید قهرمان از دیدگاه، متقاعد کننده هستند. به نظرم اگر امکانات فنی اجازه می داد حتی دوربین می بایست خیلی رهاتر از این باشد.
اما مشکل اصلی اینجا هم فیلمنامه است.شخصیتهای ناتمام، بچه سرگردان در این محیط، چرایی پیدا نکردن دیدگاه(در حالی که به نظر می رسد پیدا کردنش کار سختی نیست، دیوانگی به یکباره و ...

/ 4 نظر / 27 بازدید
سید مهدی طاهری

سلام فیلمها را ندیدم. ولی از بابت اینکه هنوز می نویسی خوشحالم.[زبان]

روح اله ریاضی

سلام به نظرم متاسفانه فیلم های نسبتا خوبی که من دیدم مانند بی خود و بی جهت، پذیرایی ساده و تا حدی پل چوبی را برای شما پخش نکرده اند. نارنجی پوش مستندی شوخ و شنگ و بدون منطق بود که آنقدر می خواست حرف بزند که یادش رفت دارد فیلم می سازد موفق و پیروز باشید

روح اله ریاضی

سلام به نظرم متاسفانه فیلم های نسبتا خوبی که من دیدم مانند بی خود و بی جهت، پذیرایی ساده و تا حدی پل چوبی را برای شما پخش نکرده اند. نارنجی پوش مستندی شوخ و شنگ و بدون منطق بود که آنقدر می خواست حرف بزند که یادش رفت دارد فیلم می سازد موفق و پیروز باشید

آرتیکاس بحرانی

سلام سیامک عزیز- خوشحالم که وبلاگت رو پیدا کردم. به ما سری بزنwww.aanaat.com مشتاق دیدارت . دوست دار همیشگی شما بحرانی